Családállítások alkalmával gyakran jönnek elő tettes-áldozat történetek a múltból. Ezek egy részéről tudunk a családi legendáriumból, ilyenek például a háborús traumák, kivándorlás, kitelepítés, stb. Az ügyfelek, amikor a saját szemükkel látják az ezekhez az eseményekhez kapcsolódó, még akár évtizedek után is háborgó érzelmeket, sokszor meglepődnek. Ezek a történetek annyira réginek tűnnek, a róluk szóló elbeszéléseket pedig annyiszor átrágta már az egész család, hogy nehezen hisszük el, még mindig komoly hatással vannak az utódokra. Mi kell ahhoz, hogy végre megbékéljünk?
Az utódok feladata ilyen esetekben egyszerre könnyű és nehéz. Könnyű, mert ezek a történetek nem velük estek meg, így egyfajta távolságból nézik már az eseményeket, ugyanakkor meglehetősen nehéz is, mert nem könnyű megbékélni mondjuk egy kegyetlen megerőszakolással vagy gyilkossággal, de akár még az egyik ős kitelepítésével sem. Akkor sem, ha már hosszú-hosszú idő eltelt az adott esemény óta.
Mindegy, hogy a családunkban egy tettes vagy egy áldozat van, az biztos, hogy az ilyen traumatikus eseményekhez sok-sok ítélet, düh, fájdalom kapcsolódik, amiket a családrendszer tagjai akaratlanul is hordoznak. A fentiekhez hasonló transzgenerációs traumák esetében egyetlen egy megoldás van: a megbékélés. Ez azonban bármennyire is egyszerűen hangzik, nagyon nehéz.
Ha valamelyik családtagunk esett áldozatul valamilyen kegyetlen tettnek, akkor azért, mert végtelenül haragszunk a tettesre, ha pedig a tettes egy családtagunk, akkor azért, mert mélységesen elítéljük őt a tettéért és a legszívesebben letagadnánk, hogy a családrendszerünk tagja.
Szerencsére a családállítás egy nagyon hatékony módszer arra, hogy eljussunk a megbékélésig, bár vannak olyan esetek, amikor hosszabb időre van szükség.
Amikor valódi megbékélésről beszélünk, nagyon fontos megérteni, hogy ez nem az egó szintjén kell, hogy megtörténjen. Nem kell megbocsájtanunk a tettesnek, ugyanis nincsen jogunk elítélni őt, mert nem vagyunk nála jobbak, többek. Mások vagyunk, más sorssal. Ezt az egó nehezen fogadja el. Fogalmunk sincsen, hogy az adott helyzetben, az adott sorssal, az adott jellemmel mi hogyan viselkedtünk volna. Ez távolról sem jelenti azt, hogy a tettes mentesül a felelősség alól vagy hogy nem jár neki a büntetés a tettéért és azt sem, hogy nem kell a bűntudatot és a felelősséget élete végéig cipelnie. Cipelni fogja és neki pontosan az a sorsa, hogy cipelje.
A mi dolgunk az, hogy kivonuljunk ebből a történetből úgy, hogy belátjuk a következőket:
A megbékélés valóban egy igen kövér béka, ami nehezen csusszan le a torkunkon, de ennek ellenére érdemes dolgozni rajta. Lehet, hogy nem megy le először, lehet, hogy másodszorra, harmadszorra is megakad a torkunkon, de előbb-utóbb lecsúszik majd és akkor úgy érezzük, hogy hosszú idő után egy igen nehéz és kíméletlen harapófogóból szabadultunk.
Azokkal a traumákkal, amiket mi magunk éltünk át nehezebb dolgunk van, legyen szó akár hiánytraumáról, akár abúzusról, akár nehéz gyerekkorról, akár más traumatikus eseményről, de a megbékélés akkor sem lehetetlen. Érdemes dolgozni rajta, nem is azért, hogy a tettessel “kibéküljünk”, hanem azért, hogy saját magunkat kiszabadítsuk a trauma börtönéből, meg tudjunk gyógyulni és tovább tudjunk lépni.