Kaktuszgyerekek – a “vízhiányos gyermeknövesztés” eredménye

Egyre kevesebbszer használjuk azt a nagyon szemléletes kifejezést a mogorva, morcona emberekre, hogy tüskés. Pedig ez a jelző nagyon is szemléletesen kifejezni azt, hogy mire számítsunk, ha túl közel merészkedünk hozzájuk. 

A legtöbb ember nem is teszi meg. Inkább igyekszik elkerülni a szúros, barátságtalan tüskéket. Ahogy sokan nem szeretik a kaktuszokat sem, pedig a nagy részük időről-időre szemet gyönyörködtető, bár rövid életű virággal hálálja meg a gondoskodást. 

Kevesen tudják, hogy a kaktuszok eredetileg tüskés cserjeként indultak. Mivel azonban az elterjedési helyük vízhiányossá vált, a növények kénytelenek voltak alkalmazkodni a körülményekhez. Levetették csinos, pozsgás leveleiket, amelyek túl sok vizet párologtattak el, és így maradtak a tüskék. A kaktuszok belseje, – ha sikerül átverekednünk magunkat valahogy a tüskéken – egy nagyon is élő, érző, husos törzs. Ugyanúgy, ahogy a kaktuszemberek belső világa is nagyon változatos és élő, csak ezt jól elrejtik a környezetük elől, ezért általában magányosan telnek a napjaik. 

A tüskés emberek legtöbbje már gyermekkorában átalakul kaktuszgyermekké. Ugye mindannyiunk környezetében vannak kirívóan agresszív, elviselhetetlenül hisztis, érthetetlenül néma, megmagyarázhatatlanul félénk vagy sértődős gyerekek? Ha ilyen gyereket látunk, általában lesajnáljuk vagy elítéljük a szülőt. Ha a mi gyermekünk ilyen, akkor frusztráltan és elkeseredetten állunk a probléma előtt. Pedig mindössze arról van szó, hogy a gyerek alkalmazkodott a körülményekhez – ahogyan a kaktuszok – és ilyen vagy olyan tüskéket növesztett a túlélése érdekében. Ilyenkor az a feladatunk, hogy kiderítsük miben szenved hiányt, lehetőleg még mielőtt hiánytrauma alakulna ki. 

kept 1: hiánytraumák, hiszti, agresszió, düh, sértődékenység, félénkség, szeretetnyelvek, mesejáték

Hogyan ne neveljünk kaktuszgyermeket? 

  1. Érdemes tisztában lenni azzal, hogy egy gyereknek milyen lelki szükségletei vannak az egészséges fejlődéshez. Végülis amikor egy kertészetből hazaviszünk egy szobanövényt általában tájékozódunk a víz- és fényigényéről és arról, hogyan kell kezelni. Egy gyerek lelkivilága sokkal bonyolultabb, mint egy növény fizikai szükségletei, így nagyobb felkészülést is igényel a szülőség. 
  2. Ezután ki kell deríteni, hogy ezeket a szükségleteket hogyan tudjuk a lehető leghatékonyabban, a gyermek számára a legkönnyebben befogadható módon kielégíteni. Ahogy vannak növények, amelyeket alulról kell locsolni, másokat permetezni kell, úgy a gyermeknek is megvan a saját szeretetnyelve, amelyen keresztül a legjobban lehet vele kommunikálni. A nehézség itt lehet az, hogy a szülők és a gyerekek szeretetnyelve eltérhet. Ilyenkor figyelnünk kell arra, hogy a gyerek nyelvén kommunikáljunk, akkor is ha nehezünkre esik. 
  3. Próbáljunk meg olyan játékokat játszani a gyerekkel, ahol hamar megtanulhatja, hogy figyeljen a saját érzéseire, értelmezze őket és tanulja meg kifejezni őket világosan a másik számára. Ilyenek például a mesejátékok, amelyekben egy-egy elképzelt szereplő helyébe képzeli magát a gyermek és a különböző helyzetekben elmondja a felnőttnek, hogy a szereplő mit érez, mit gondol. Minél hamarabb megtanulja ezt a kisgyerek, annál könnyebb lesz az élet vele, hiszen nem artikulálatlan és számunkra indokolatlan hisztit tapasztalunk majd, hanem – lehet hogy sírva, hisztizve kommunikálva –, de megtudjuk mi a valódi probléma. 

Ne feledjük, hogy az állandóan visszatérő hisztinek, agressziónak, sértődésnek, levertségnek, félénkségnek mindig oka van és a szülő feladata, hogy kiderítse miben szenved hiányt a gyermeke. Ne neveljünk kaktuszgyerekeket, mert mindannyian tudjuk, hogy milyen nehéz később a tüskés emberekkel!